Moederbedrijf Louis Vuitton komt met blockchainoplossing AURA

De blockchaintechnologie kent vele toepassingen. Ook de mode-industrie lijkt de techniek nu te hebben ontdekt. LVMH, het luxemerk conglomeraat dat eigenaar is van onder meer Louis Vuitton, heeft namelijk een technologie ontwikkeld die de AURA Blockchain wordt genoemd.

De modegigant zal de technologie gaan gebruiken om de authenticiteit van alle dure merkartikelen te bewijzen. Ook zullen ze de technologie gebruiken om de luxegoederen die ze aanbieden te kunnen volgen. Het AURA platform gaat in mei of juni live, zo geven verschillende bronnen aan. Het zal in ieder geval merken als Louis Vuitton en Christian Dior omvatten.

Later zal de technologie uitgerold worden naar de meer dan 60 andere luxemerken van LVMH. Ook concurrenten kunnen daarbij gebruik maken van de technologie. Een fulltime blockchainteam, dat zich volledig aan het project wijdt, werkt al meer dan een jaar aan het project. Ze werken nauw samen met Microsoft Azure en Ethereum ontwerpstudio ConsenSys.

AURA is gebouwd met behulp van een goedgekeurde versie van de Ethereum blockchain bekend als Quorum. Quorum, ontwikkeld door JPMorgan, richt zich op data privacy. LVMH noch ConsenSys of Microsoft willen vóór de officiële lancering commentaar geven aangaande.

Toch gaf een betrouwbare bron tegen Coindesk aan: “To begin with AURA will provide proof of authenticity of luxury items and trace their origins from raw materials to point of sale and beyond to used-goods markets. The next phase of the platform will explore protection of creative intellectual property, exclusive offers and events for each brands’ customers, as well as anti-ad fraud”

LVMH heeft minstens 60 luxemerken in bezit. Deze merken omvatten verschillende bekende namen zoals Hublot, Dom Pérignon en Dior. In 2018 kende de groep een omzet van 53 miljard dollar.

Het koos voor een variant van Ethereum omdat de blockchain de ERC-721-norm voor non-fungible tokens (NFT) ontwikkelde. Het platform maakt digitale representaties mogelijk die onveranderlijk zijn en een handelsmerk bieden voor unieke items. De bekendste NFT is het bij vele crypto-enthousiastelingen bekende spel CryptoKitties.

Bron: Coindesk